5 tips om jouw website SEO-proof te maken

Ieder bedrijf wil hoog scoren in de zoekresultaten van Google (en Bing). Om een hoge positie in zoekmachines te bereiken is het van groot belang om gebruik te maken van een goede SEO strategie. SEO (search engine optimization) bestaat uit de werkzaamheden die je kunt uitvoeren om de positie van jouw website en webpagina’s hoger uit te laten komen in zoekmachines. Dit zijn acties die je uitvoert zonder hier geld aan uit te geven. Zodra je geld uitgeeft om een hogere positie te krijgen, door middel van advertenties, spreken we van SEA (search engine advertising). In dit artikel geven we je 5 tips om jouw website SEO-proof te maken, zodat je, zonder geld uit te geven, hoger eindigt in zoekresultaten.

Tip 1: Kies de juiste zoektermen

Voordat je begint aan de zoekmachine optimalisatie van jouw website, zul je eerst moeten bepalen op welke zoektermen je je gaat focussen. Voer daarom eerst een zoekwoordenonderzoek uit.

Het zoekwoordenonderzoek

Met een zoekwoordenonderzoek krijg je inzichten in welke woorden veel gebruikt worden door gebruikers van Google en Bing. Je richt je hierbij op de zoekopdrachten die relevant zijn voor jouw bedrijf. Bijvoorbeeld zoektermen gericht op jouw producten of diensten, of op de regio waarin je bedrijf actief is. Als je weet waar mensen op zoeken, kun je jouw content hierop aanpassen. Verwerk die termen in je inhoud, zodat de zoekmachines jouw content als relevant beschouwen. Hierdoor zullen jouw pagina’s hoger getoond worden in de zoekresultaten.

Tip 2: Verwerk de gekozen zoekwoorden op je website

Nu je weet welke zoekwoorden belangrijk zijn om jouw gewenste doelgroep te bereiken, is het tijd om deze termen te verwerken in de content op je website. 

Zichtbare SEO

Uiteraard zorg je ervoor dat je de zoektermen verwerkt in de teksten op je website. Laat ze terugkomen in titels, subtitels en eerste zinnen. Daarnaast is het belangrijk om de zoekwoorden op verschillende plekken op je website te plaatsen. Zorg ervoor dat ze in je URL’s en titels terugkomen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat ze in URL’s en omschrijvingen van afbeeldingen voorkomen. Vergeet ook niet om de zoektermen in de meta-omschrijvingen van je pagina’s toe te voegen. Deze omschrijvingen worden weergegeven bij de zoekresultaten in Google en Bing.

Blogs

Wil je op erg specifieke zoektermen gevonden worden? Houd dan een blog bij waarin je die zoektermen verwerkt. Zorg ervoor dat dit goede kwaliteit content is, zodat jouw bezoekers en klanten daar ook meteen uit kunnen afleiden dat jouw bedrijf over de juiste expertise en deskundigheid beschikt. Zelf niet zo’n vlotte pen? Overweeg dan om een professionele tekstschrijver artikelen te laten schrijven. Met de juiste tone of voice weten tekstschrijvers informatie over te brengen en zelfs aan te sturen op conversies. 

Cornerstone pagina’s

Je kunt er ook voor kiezen om voor specifieke zoektermen een cornerstone pagina te schrijven. Een cornerstone pagina functioneert als een ‘startpagina’ van een bepaald onderwerp, zoals één van je producten. Vanaf deze pagina wordt verwezen naar subpagina’s (gericht op zoektermen) die meer specifieke informatie geven. Door middel van deze structuur word je in de ogen van Google een autoriteit op het gebied van een bepaald onderwerp.

Domeinnaam 

Heb je nog geen website, dan kun je ervoor kiezen om een domeinnaam te kiezen die bestaat uit een veel gezochte zoekterm. Omdat jouw domeinnaam uit die term bestaat, is de kans groot dat jouw website hoger in de zoekresultaten van een zoekmachine eindigt. 

Tip 3: Linkbuilding

Linkbuilding wordt steeds belangrijker tijdens het SEO-proof maken van jouw website. Het belang van het bouwen van hoogwaardige links is nog nooit zo groot geweest. 

Wat is linkbuilding?

Met linkbuilding link je vanaf een pagina op je eigen site of vanaf pagina’s van derden naar een belangrijke landingspagina op je website.

Het belang van linkbuilding

Met linkbuilding verhoog je de vindbaarheid op belangrijke zoektermen. Aan de hand van het aantal andere websites die linken naar jouw website, kan Google bepalen of jouw website relevant is voor de zoeker. Hoe meer links, hoe meer Google jouw website als een autoriteit over dat onderwerp zal zien. Het is natuurlijk wel belangrijk dat de websites van derden ook daadwerkelijk te maken hebben met het onderwerp waarop gezocht wordt. 

Type links

Je kunt gebruik maken van interne en externe linkbuilding. Interne linkbuilding gebeurt op je eigen site tussen verschillende pagina’s. Externe linkbuilding bestaat uit de verwijzingen die andere websites naar jouw site maken. Met behulp van linkbuilding laat je Google weten wat het onderwerp van de pagina is.

Tip 4: Monitor je SEO activiteiten

Wanneer je aanpassingen en toevoegingen hebt gedaan om jouw website SEO technisch beter in orde te maken, kun je natuurlijk niet achterover zitten en er niet meer naar omkijken. Blijf goed monitoren wat jouw activiteiten bewerkstelligen en stuur waar nodig bij. Maak hiervoor gebruik van beschikbare tools in Google Search Console en Bing Webmaster Tools. Welke pagina’s worden veelbezocht? Kunnen deze pagina’s extra linkbuilding gebruiken? Ga na of je de juiste zoektermen gebruikt. Check ook regelmatig of mensen nog wel steeds dezelfde zoektermen gebruiken in hun zoekopdrachten. Misschien kun je specifieke zoektermen gebruiken om een kleinere, maar beter converterende doelgroep te bereiken.

Tip 5: Blijf actief!

Frequent content plaatsen is van belang om aan de zoekmachines te laten zien dat je actief en actueel bent. Een blog waarin je iedere week of iedere maand een artikel plaatst met daarin de zoektermen zorgt ervoor dat je actueel blijft voor de zoekmachines. Ook kun je overwegen om nieuwe cornerstone pagina’s te maken, wanneer je een verandering in het zoekgedrag ziet.

Klaar om beter te worden in online marketing?

Neem contact met ons op

online marketing coaching