In het nieuwe Google Analytics 4 is het mogelijk om gebeurtenissen en conversies direct aan te maken in de user interface. Met behulp van deze nieuwe manier kun je makkelijker gebeurtenissen naar wens aanpassen en meer specifieke conversies instellen. We nemen je hieronder stap voor stap mee in het proces.
Ga in het menu naar gebeurtenissen en klik op de middelste button om een nieuwe gebeurtenis aan te maken.

Vervolgens kun je de gebeurtenis configureren naar wens. Voer een duidelijke en logische naam in van de gebeurtenis en stel de juiste condities in. Kies er voor om de parameters van andere gebeurtenissen te kopiëren of stel nieuwe parameters in.

Check vervolgens of je nieuwe gebeurtenis werkt zoals het hoort. Navigeer naar je website naar de betreffende pagina van de gebeurtenis. Open het Realtime rapport in Analytics om te zien of je gebeurtenis hierin ook daadwerkelijk zichtbaar wordt.

Na het aanmaken van de gebeurtenissen in de interface is het erg makkelijk om ze te markeren als conversies. Dit kan op twee manieren. De eerste manier is door een dag te wachten, tot de nieuwe gebeurtenis is toegevoegd aan de gebeurtenissentabel. In het gebeurtenissen rapport kan het dan vervolgens als conversie gemarkeerd worden. Wil je geen dag wachten? Navigeer dan naar het conversies rapport en maak daar de conversie aan, via de knop in het voorbeeld hieronder.
