Het is weer maandag! Tijd voor het Online Marketing Nieuws. Onze online marketeers verzamelen elke week speciaal voor jou de belangrijkste, leukste, of meest opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van online marketing. Zo hoef je niks te missen! In onze laatste blog las je over de nieuwe optie ‘gesprek ads’ op LinkedIn. Deze week hebben we weer een hoop nieuwtjes voor je. Je leest alles over geverifieerde verkopers op Pinterest, je website online pauzeren op Google, vertraagde webwinkel leveringen en nieuwe functies voor Google mobiele game adverteerders. Ook hebben we nog enkele nieuwtjes in ‘t kort voor je. Lees snel verder, zodat je weer helemaal op de hoogte bent van het online marketing nieuws!
Relevante content is belangrijk om de gewenste doelgroep aan je te binden. Daarom hebben we deze week een paar inhaakdata waarmee je jouw content net wat interessanter en natuurlijk relevanter maakt. Zo is het deze woensdag 1 april. Laat je deze week dus niet in het ootje nemen! Zaterdag is het dag van de ZZP’er. Een mooi moment om freelancers die jij inhuurt eens in de spotlight te zetten. Verras je doelgroep met relevante content en verhoog daarmee je traffic!
Bedrijven die op Pinterest een hoge kwaliteit customer service hebben krijgen nu de mogelijkheid om een geverifieerde status te krijgen. Hierdoor kunnen gebruikers in één oogopslag zien of een verkoper betrouwbaar en de customer service goed op orde heeft. Wanneer verkopers geverifieerd zijn zal dit zichtbaar zijn door middel van een blauw icoontje, zoals hieronder te zien is.
Naast de vermelding van verificatie, krijgt een verkoper ook andere voordelen:
Het is voor verkopers dus zeker aanlokkelijk om de geverifieerde status aan hun account toe te voegen. Voordat je in aanmerking kunt komen voor deze status, moeten er enkele stappen worden genomen:
Het voordeel voor Pinterest zelf, is dat verkopers hun Catalogus moeten verbinden om geverifieerd te worden. Hierdoor krijgt Pinterest dus meer producten om te vertonen op het platform en dus meer content.
Door het coronavirus zijn steeds meer bedrijven genoodzaakt om alle of sommige werkzaamheden te stoppen. Om dit ook online goed weer te geven voor het brede publiek, heeft Google een aantal aanbevelingen gedaan voor eigenaars van websites.
Wanneer je verwacht dat je online werkzaamheden maar tijdelijk gepauzeerd zullen zijn, is het aan te raden om wel je site online te houden, maar de functionaliteiten ervan wel te limiteren. Markeer bijvoorbeeld je producten als uitverkocht, of beperk de functionaliteiten van je winkelwagentje of checkout proces. Op deze manier zal je website nog wel op de normale manier in de Google zoekresultaten worden getoond.
Enkele andere tips die geen invloed hebben op je positie in Google:
Het is niet aan te raden om je hele website offline te halen. Na enkele dagen zal dit een flinke invloed hebben op hoe en waar je website in Google Search wordt opgenomen. Kies daarom liever voor bovenstaande functionele aanpassingen. Hierdoor zullen je bezoekers ook gewoon je aanbod kunnen zien en producten kunnen toevoegen aan hun wishlist, voor een mogelijke aankoop wanneer je je leveringen weer hervat.
Webwinkels zien steeds meer de noodzaak om van tevoren aan te geven dat leveringen mogelijk vertraagd kunnen worden. Langere levertijden lijken door het coronavirus meer regel dan uitzondering. Dit terwijl mensen juist meer online aankopen doen. Het gaat dan voornamelijk om artikelen van drogisterijen, verzorgingsproducten en vooral ook eten en drinken. De koop van deze producten ziet en groei van 50 tot soms wel 100 procent. Producten als DIY, sport, boeken en speelgoed zien ook een groei. Hier gaat het om percentages tussen de 20 en 40. Door de late leveringen krijgen webwinkels ook steeds meer klachten binnen van ongeduldige klanten. Webwinkels vragen in deze tijd om begrip van hun klanten.
Game marketeers kunnen de komende weken nieuwe functies verwachten in Google Ads. Dit gaat om de volgende toevoegingen:
Ook YouTube verlaagt kwaliteit video’s
Nu wereldwijd mensen massaal vanuit huis werken en thuis zitten, wordt het internetverkeer meer belast dan normaal. Om deze belasting minder te maken heeft YouTube besloten om een maand lang de kwaliteit van de video’s te verlagen. De videodienst volgt hiermee het voorbeeld van Netflix, , Facebook, Amazon, Instagram en Disney+. De bedrijven doen dit naar aanleiding van een verzoek van de Europese Commissie.
Safari blokkeert cookies van derden nu standaard
De standaard browser van Apple apparaten heeft met de laatste update ingesteld dat cookies van derden nu automatisch geblokkeerd worden. Hierdoor kunnen adverteerders minder makkelijk het surfgedrag van mensen volgen.
Social platforms merken gevolgen coronacrisis
Twitter en Facebook waarschuwen voor de gevolgen van de coronacrisis op hun omzet. Het aantal advertenties dat op Facebook geplaatst worden is door de crisis aanzienlijk gedaald. Terwijl adverteerders minder geld uitgeven aan advertenties, neemt het gebruik van de social platforms juist toe.
Check ook volgende week maandag weer het Online Marketing Nieuws, zodat je up-to-date blijft met alle ins en outs omtrent online marketing. We zetten wekelijks de nieuwste feitjes en weetjes voor je op een rijtje. Zo blijf je altijd op de hoogte van de laatste innovaties om jouw online aanwezigheid optimaal te benutten.